سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که حکمت القا می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

رندی و مستی

 
 
عشق بخدا(چهارشنبه 87 اسفند 7 ساعت 3:11 عصر )

 

  به جهان خرم از آنم که جهان خرم از او است
 عاشقم بر همه عالم که همه عالم از او است.

عشق؛ یعنی یک تیمم یک نماز

                               عشق؛ یعنی عالمی راز و نیاز


آیا تا حا لا عاشق شدی؟!!!

آیا میدونید نشانه های عشق چیه؟

آیا میدونید عشق موندگار کدومه ؟

ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم 31آل عمران

بگو: اگر خدا را دوست می‏دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد، و گناهانتان را ببخشد، و خدا آمرزنده مهربان است

یعنی محبت تنها یک علاقه قلبی ضعیف و خالی از هر گونه اثر نیست بلکه باید آثار آن، در عمل انسان منعکس باشد، کسی که مدعی عشق و علاقه به پروردگار است، نخستین نشانه‏اش این است که از پیامبر و فرستاده او پیروی کند

یک محبت اساسی حتما آثار عملی دارد، حتما دارنده آن را با محبوب پیوند می‏دهد، و در مسیر خواستهای او به تلاش پرثمر وامی‏دارد.

هرگز انسان به موجودی که هیچ نقطه قوتی در آن نیست، عشق نمی‏ورزدبنابر این، عشق انسان به خدا به خاطر این است که او منبع و سرچشمه اصلی هر نوع کمال است،مسلما چنین وجودی، تمام برنامه‏ها و دستورهایش نیز کامل است، و در این حال چگونه ممکن است انسانی که عاشق تکامل و پیشرفت است از آن برنامه‏ها، سرباز زند، و اگر سرباز زد، آیا نشانه عدم واقعیت عشق و محبت او نیست؟

عشق درونی زمانی واقعی است که به عمل تبدیل شود والا عشقی است کاذب ودروغین

درمعانی الاخبار از امام صادق (علیه‏السلام‏) نقل شده که فرمود: ما احب الله من عصاه: کسی که گناه می‏کند، خدا را دوست نمی‏دارد  

اگر محبت خدا داشتید و اثرات آن در عمل و زندگی شما آشکار شد خداوند هم شما را دوست می‏دارد و به دنبال این دوستی، اثراتش در مناسبات او با شما آشکار می‏گردد، گناهانتان را می‏بخشد و شما را مشمول رحمتش می‏کند.

* محبت یک طرفه نمی‏تواند وجود داشته باشد،

چوخوش بی مهربونی هردوسر بی که یک سر مهربونی دردسر بی

ازامام صادق (علیه‏السلام‏) نقل شده که فرمود:هل الدین الا الحب ثم تلا هذه الایة ان کنتم تحبون الله...آیادین غیر از حب است ..(خصال وکافی)

در آیه بعد، می‏فرماید: بگو: اطاعت کنید خدا و فرستاده او را (قل اطیعوا الله و الرسول). ضمنا از جمله اطیعوا الله و الرسول استفاده می‏شود که اطاعت خدا و پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از هم جدا نیستند

اینگونه عاشق باشیم !!!!

سلیمان وگنجشک

حضرت سلیمان گنجشکی را دید که به ماده خود میگوید چرا از من اطاعت نمیکنی وخواسته هایم را اجابت نمیکنی اگر بخواهی من تخت سلیمان را با منقارم به دریا بیندازم !!توان این رادارم ! این سخن را سلیمان شنید وخندید وبه گنجشک گفت چگونه میتوانی چنین کنی ؟ او گفت یا رسول الله من نمیتوانم چنین کنم اما بعضی اوقات نیاز است که مرد خویش را قدرتمند جلوه دهد

سلیمان از گنجشک ماده پرسید چرا اطاعت همسرت را نمیکنی در حالی که او تورا دوست دارد ؟ او گفت اودر محبت به من راستگو نیست وبه غیر من نیز محبت میکند او فقط لاف عشق میزند ! سلیمان تا این سخن شنید به گریه افتاد ورفت تا چهل روز از مردم دوری گزید واز خدا میخواست که محبت غیر خدارا از دلش ببرد تا اومخلص در محبت باشد(بحار الانوارج14)

دیدی ای دل که غم عشق دگربار چه کرد
  چون بشد دلبر و با یار وفادار چه کرد

آنچه که نپاید ، دلبستگی را نشاید.

حضرت ابراهیم (ع) فرمود : انی لا احب الافلین (احزاب 44). آن چیز که افول و غروب می کند و از بین می رود ، دوست نمی دارم. پس باید عشق پایدار و جاودانه باشد

البته در سایه این عشق ، عشق به مظاهر جمال و زیبایی او ، مانند زن و فرزند و گل و درخت و طبیعت و... معنا می یابد.

شخصى مى‏گوید: از امام صادق(ع) از معناى عشق سؤال کردم، فرمود:

 "قلوب خلت من ذکر الله فأذاقها الله حب غیره؛ (- میزان الحکمه , ج 8, ص 3788) قلب هایى که از یاد و ذکر خدا خالى باشند، خداوند مبتلا به حب غیر خود مى‏نماید.

نشانه های عشق انسان به خدا را ذکر می کنیم  :
* خدا را بر همه ی محبوب های دیگر ترجیح دهد;
* در باطن و ظاهر مطیع خدا باشد;
* در همه ی امور موافق او باشد;
*خواسه او را بر خواسته خود مقدم می دارد؛
* اولیای خدا را به خاطر او دوست بدارد;
* هر چیزی را در برابر عشق به خداوند حقیر شمارد;
* همه ی اوقات , مستغرق ذکر خدا باشد;
* آسایش و آرامشش در قرب او باشد;
* از حضرت حق راضی و خشنود باشد;
* به کلام محبوب (قرآن ) عشق ورزد;
* با مال و جان در راه محبوب مجاهده کند;
* بر خلوت و مناجات با محبوب , حریص باشد;
* عبادت برای او آسان و لذت بخش باشد;
* همه ی بندگان مطیع وی را دوست بدارد و بر همه رحیم و مشفق باشد و کافران و عاصیان را دشمن بدارد

چند نکته زیبا وقابل تامل

** خداوند دو دل در درون انسان قرار نداده است

((به چشمی اعتماد کن که به جای صورت به سیرت تو می نگرد ، به دلی دل بسپار که جای خالی برایت داشته باشد و دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن بلد است))

***به مد پوشان بگویید که آخرین مد کفن است***

مثل کسی که از دنیا در جهت معبود استفاده میکند ودنیا به اونیش میزند  اینگونه است

روزی مردی عقربی را دید که درون آب دست و پا می زند، تصمیم گرفت عقرب را نجات دهد اما عقرب انگشت او را نیش زد. مرد باز هم سعی کرد عقرب را از آب بیرون بیاورد اما عقرب بار دیگر او را نیش زد. رهگذری او را دید و پرسید : چرا عقربی را که نیش می زند نجات میدهی؟ مرد پاسخ داد: این طبیعت عقرب است که نیش بزند ولی طبیعت من اینست که عشق بورزم. چرا باید مانع عشق ورزیدن شوم فقط به این دلیل که عقرب طبیعتاً نیش میزند؟

همیشه آنان که از خدا حاجت و درخواستی دارند و ازو همواره چیزی
میخواهند بسیارند ولی آنان که خود خدا را میخواهند نایابند و اندک.
یادمان باشد فقط از خدا بخواهیم و از خدا ، فقط خدا را بخواهیم
زیرا از خدا ، غیر از خدا را خواستن ، کم خواستن است

هرگز حدیث حاضر وغایب شنیده ای   من درمیان جمع دلم جای دیگر است

حدیث قدسی:
((بنده من،آیا نکوست که تو با من مناجات می کنی و به چپ و راست التفات داری و چون بنده ای
مانند خودت با تو تکلم کند به او متوجه می شوی و مرا وامیگذاری؟
و می بینم که خود چنانی که هنگامی که با برادرت سخن می گویی به غیر او التفات نداری و درباره
او ادبی را روا می داری که آن را در مورد من مراعات نمی کنی. چه بنده بدی است بنده ای که مانند  تو باشد

(ارشاد القلوب 160/1- برگرفته از کتاب چرا مرا آفریدندحسن میلانی

 


» سید یعقوب جبارزاده
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 11124  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» اشتراک در خبرنامه «